יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

Eating Girls או, למה היא כל הזמן מצלמת אוכל?



 למה אני כל הזמן מצלמת אוכל?


לאלבום לחצו ממש כאן.

אני מודה. התמונות הראשונות החלו בלי שום אג'נדה. הן צולמו מתוקף אהבת האוכל, הצילום ובעיקר התיעוד. התמונות הראשונות של מנות במסעדות, או מאכלים שבישלתי בעצמי נכנסו לאלבומים שונים והופצו בפייסבוק ובטוויטר. כשהחלטתי על אלבום שלם שכולו מוקדש לנשים אוכלות ידעתי מה אני רוצה לשדר, לא ידעתי מה יהיה האפקט הנלווה, או התגובות לו. 




פמיניזם ואני.

אני לא אוהבת להשתמש במושג הזה כמגדיר אותי כיוון שאינני חושבת בשם נשים אחרות, או בשם קבוצה. אני לא מרגישה חלק ממשי מקהילה נשית. אני לא מדברת בשם נשים אחרות ואני לא כועסת על מי שלא חושבת כמוני. יש לי ערכים ועמדות מסוימות שקשורות בנשיות, אבל אני לא מאמצת שפה פמיניסטית מכלילה, ומנסה שלא להתלהם בשם המושגים שאני כן מאמצת. על חוסר צדק מכל סוג שהוא (כמעט) אני מוכנה לצאת ולהילחם בעטים ובמקלדות.

הפמיניזם התרבותי, שהכי מתאים לגישתי, הוא זרם שמדגיש את ההבדלים בין נשים לגברים. הפמיניזם התרבותי התפתח כביקורת על הפמיניזם הליברלי. בעוד שהפמיניזם הליברלי טען שנשים שוות לגברים, ועל כן יש לאפשר להן את שמאפשרים לגברים, הפמיניזם התרבותי טען שנשים שונות מגברים. שוני זה לא מהווה בסיס מוצדק לאפליה אלא להיפך; יש להכיר בו ולעצב על פיו גישות חינוכיות ומשפטיות.

כל עוד הבדלים בין נשים לגברים לא יתורגמו למערכות החברתיות השונות, פתיחת מוסדות החברה בפני נשים לא תשנה את המציאות על פיהן נשים חלשות מגברים בתחומים רבים, ולהפך, כמובן. אני לא רואה סיבה לשמור מקומות בממשלה, בכנסת, בתקנים בצבא לנשים רק על סמך העובדה שהן נשים. מי שטוב ומתאים, שיטפס למעלה על פי כישרונו ותרומתו האופציונלית, לא על סמך מה שיש או אין לו בין הרגליים.


שומן.

הדיאטה הראשונה שלי היתה בגיל 16. אפילו שהמשקל והגובה שלי היו מתואמים ו"נורמליים" לגופה של אשה בוגרת, כנראה שבין בנות גילי הרגשתי שמנמנה. אחר כך היו עוד ארבע דיאטות, כשהאחרונה בהן היתה בצבא, אחרי עלייה גבוהה במשקל בזמן התיכון. ירדתי אז שבעה עשר קילו. היום אני שוקלת קילו מעל המשקל ההתחלתי שממנו ירדתי בצבא. השנה עליתי ארבעה עשר. זה לא מעט, אבל זה גם לא נורא אם זה לא משפיע משמעותית על הרגשתי הפיזית ועל בריאותי.

העלייה במשקל, או המספר הגבוה יחסית שמשתקף מולי כשאני נתקלת במשקל ביתי אצל אחד החברים, לא משנה את העובדה שאני מאושרת בגוף שלי, ואם לא בכל הזמן, אז ברובו. אני לא שווה פחות כי אני שוקלת יותר.

ככל שאני מדברת עם יותר חברות וידידות שלי, אני מבינה שהרבה מהן סבלו מאנורקסיה כשהיו נערות. האחוזים באוכלוסייה גבוהים ומפתיעים. מעניין לשאול מי גרם לנו להרגיש שאנחנו לא מספיק טובות וצריכות לרזות (התקשורת? הגברים? החברה הפטריארכלית?) או שמא האויב הוא בעיקר מבית?
אנחנו לא מאפשרות לעצמינו להנות מאכילה. אנחנו חוששות מאיך זה ייראה, ואיך זה יתפרש, ומה זה אומר עלינו, אבל די. לא עוד.

נשיות וסקס אפיל לא מתבטלים חיצונית, אבל הם חזקים בהרבה מבפנים, והעוצמות שלהם גוברות כשהביטחון העצמי שלך לא תלוי במספר שעל הצג הדיגיטלי או על המחוג, בקוטר הזרוע או בצמיגון הבטן המתגלה בישיבה. אתמול נתקלתי במישהי שכינתה עצתה בטטה לפני שרזתה. ניסיתי להסביר שלא רק שהיא נראתה מצוין בתמונת הלפני, אלא שגם קורה פה תהליך שיש להיות מודעים אליו.

איבדנו את הטווח הנורמלי להגדיר בו משקל או מראה חיצוני. נשים במשקל נורמלי ובריא נחשבות "שמנמנות", "בטטות", "צריכות להוריד כמה קילו". אשה יפהפייה שאני מכירה ומחבבת שואפת להגיע ל43 ק"ג, כשזה הגבול התחתון של המשקל התקין שלה, גרם אחד לפני תת משקל. אני לא מבינה את השאיפה הזו, אני לא מסכימה איתה, אני מגנה אותה. נשים כאלה מקדשות את הרזון ולא מאפשרות לעצמן להרגיש סקסיות כשיש עליהן גרם מיותר. האם היא תהיה מאושרת כשהספרות יסתדרו ל43? אין לי מושג.

לפני כמה שנים הפסקתי עם זה. הבנתי שהעובדה שאני מאפשרת לעצמי להיות אשה אוכלת נותנת לי כח, ולנשים סביבי השראה לאכול, להנות מאוכל ולהיות נהנתניות בכלל. הפכתי את האכילה שלי להכי פומבית שאפשר. אני מצלמת את מה שאני אוכלת ומעלה אותו לכל מי שחפץ לראות.




Eating girls

האלבום מורכב מצילומי אוכל וצילום נשים. מדובר בצילום חצי מבוים לפני האכילה, ולא בצילום ספונטני במהלך האכילה, כי אין לי כוונה לפלוש ולהפריע לארוחתו של אדם, בעיקר כשהוא סועד עימי (כי לא יהיה מי שיעשה זאת, אחר כך). כל החברות שצולמו סועדות עימי לאלבום, עשו זאת בהסכמה ובשמחה. כשהפרויקט עלה לפייסבוק וקרם עור וגידים בתור אלבום שלם של אוכל ונשים אוכלות, נשים רצו וביקשו להצטלם אליו. ההשתתפות באלבום הפכה "אופנתית" ולוותה בגאווה. התגובות נעו בין "את הורגת אותי, תפסיקי עם זה" דרך "התמונות האלה מעוררות השראה, איזה יופי" ועד "זה בערך 500 קלוריות!" (שהכי קוממה אותי, כי אם אני לא סופרת לעצמי קלוריות כבר שנים, אל תעשו את זה בשבילי בהתנדבות), וגם "את לא משמינה עם כל האוכל הזה?"



אלבומי אוכל נוספים צצו בעקבותיו כפטריות אחרי הגשם (והיו כאלה גם לפניו), ובעצמי תויגתי על יותר מתמונה אחת של בעלות הפרעת אכילה מוצהרות שצילמו ארוחות שלמות והעלו אותן לפרסום. זה הנצחון הקטן שלי.

אני אשה, אני אוכלת ואני נהנית מהחיים האלה וממה שיש להם להציע לי. אני לא פוגשת את המקרר לדייט לילי ולא אוכלת בהיחבא. האכילה שלי ברב הזמן איננה רגשית או מנחמת ובהחלט מודעת לעצמה. הבטוח והוודאי הוא שאני לא מתביישת לאכול.

אהבת החיים חזקה יותר מאיפוק. אני לא טוענת שיש להגזים ולאכול כמה שבא לנו מתי שבא לנו, אבל אוכל מעבר לדרכו להזין ולהחיות אותנו הוא הנאה, והנאה היא דרך חיים; הדרך היחידה לחיות.






11 תגובות:

  1. מעולה :)
    אבל מצד שני:
    http://www.youtube.com/watch?v=O7ijukNzlUg&feature=player_embedded#!

    השבמחק
  2. עד לפני לא הרבה זמן, היה מקובל לגמרי עבור גבר לומר "אישה, סתמי את הפה ולכי תעשי קפה", זה לא נראה מוזר, ואיש לא התקומם.
    עד שקמה התנועה הפמיניסטית, שכוונותיה היו טובות, ואמרה שזהו- מהיום אסור להגיד "סתמי", אסור לצוות, ואסור להכניע.
    לצערן, הפמיניסטיות שכחו שאנו הגברים כבר תפסנו את מקומנו בעמדות המפתח במדיה, בתעשיה, באופנה ועוד.
    לפיכך, משניטלה לנו הגברים הזכות להכניע נשים בגלוי, החלנו לחפש דרכים סמויות להכניע אתכן, ובכללן: אידאל יופי חולה, בגדים ואביזרים מענים, פרסומות בהן נשים הן שלומיאליות סתומות וחסרות נסיון, סרטים בהן הנשים הן פרס ועוד.
    והטריק הכי מבריק: הצלחנו לשכנע את רובכן שזה מה שאתן בעצם רוצות!
    עכשיו- אני מ'כפת לי, אני בצד המנצח, אלא שאני מאוד אוהב את אלו שאני אמור לנצח, וזו כבר בעיה. לכן הפוסט שלך כל כך שימח אותי, כי בתוך נשים שמחלישות נשים אפילו יותר מגברים (תמיד בכתבה על זונה אנורקטית תהיה מגיבה אחת שתזעק "אבל זכותה, העצמה נשית זה גם הזכות לא לאכול / למכור את גופך"), הפוסט שלך עודד אותי.
    מה שכל החפירה הזו התכוונה להגיד זה תודה :)

    השבמחק
  3. זה בדיוק הדיון שהתכוונתי ליצור. תודה, ליאור.

    השבמחק
  4. היי קרן מה שלומך?

    אכן, אלבום תמונות מקסים ובלוג וכישורי כתיבה לא פחות. הגישה שלך בהחלט מוצאת חן בעיניי מאחר והיא מושתתת על רצון טוב והיא מלאה שמחת חיים.
    שיוויון זה דבר הכרחי ביותר, לשני הצדדים למרות כל השוני...כמובן שיש דברים מסויימים שמין אחד יכול לעשות קצת יותר טוב או אחרת מהמין השני אבל בסופו של יום זה תמיד מתאזן...אני גר בהולנד ב-3 שנים האחרונות, נשוי באושר להולנדית. בהולנד יש שיוויון מוחלט בין נשים לגברים, אך לפעמים הוא אפילו נוטה מעט לכיוון הפמינסטי (-;
    באשר לאלבום התמונות, רעיון מבורך ופנטסטי!
    מאז ומתמיד הייתי חובב מזון מושבע ואני ממשיך באותו קו גם היום. בשנים האחרונות יצא לי לאכול בכמה מסעדות עטורות כוכבי מישלן ומפורסמות מאוד באירופה ובעוד מספר מסעדות מפורסמות בשנה שגרתי בלונדון כמו פיפטין של ג'יימי אוליבר, פטרוס של גורדון ראמזי וכו'. כמו כן, במהלך מגוריי וביקוריי בתל-אביב כמובן שפקדתי גם את מיטב המסעדות של השפים המקומיים והמוכרים יותר או פחות בכפר הגלובלי שלנו...כן, אין דבר כזה יותר מידי יקר או לא מוצדק בשביל אוכל טוב- זה בד"כ שווה כל פרוטה... יש הגורסים שאני גם מבשל לא רע בכלל (-;
    בכל מקרה, טוב לראות שאת עושה חיים ומחייכת, באלבומיי את גם יכולה למצוא כמות לא מבוטלת של תמנונות אוכל כאלו או אחרות משלל ארצות ומסעדות, רק שהן עדיין לא מסודרות יפה ובלי הפירוט הקולינרי המקיף כמו זה שמופיע בד"כ בתמונות שלך, אז אולי זו השראה וזה חומר למחשבה...
    תקפצי להגיד שלום אם את מתכננת ביקור באמסטרדם בשנים הקרובות (-:

    Keep in touch & take Care

    אייל קרן

    השבמחק
  5. היי קרן, כיף לקרוא את התובנות. גם אהבתי את רעיון הצילום כמעצים ומציג דימויים שחסרים מאוד (בלשון המעטה) בסביבה שלנו. אני בדיוק קוראת את ספרה של סוזן בורדו, Unbearable Weight, על דימויי גוף נשיים בעולם המערבי. מומלץ לקריאה.
    כמה הערות לגבי הטקסט שלך, שעוררו בי אי-נחת מסוים מהפן הפמיניסטי:
    1. כתבת על מישהי שאת מכירה ששואפת לשקול 43 ק"ג. כתבת שאת מגנה אותה. זוהי מילה קשה מאוד וגינוי הוא אקט חריף, שאולי כדאי לחשוב פעמיים לפני שמגיעים לשימוש בו. אני מסכימה שעצוב לראות תופעות של נשים רזות-להחריד ונשים ששואפות תמיד לרדת במשקל, עד כדי חולי. זה כואב עד מאוד. אך האם אותה אישה בבאמת ראויה לגינוי? אולי כדאי לנסות להבין מה עובר עליה ועל שכמותה, ולהשכיל מזה ולנסות לגדול, במקום לגנות אותה.
    2. ההתייחסות של לאפליה מתקנת נדמית כהתייחסות שנובעת מאי-ידיעת החומר. נשים וגברים לא מיוצגים כיום באופן שווה בספירות ציבוריות רבות בשל אפליה רבת-שנים ותפיסות חברתיות שממשיכות לייצר אי-שוויון בין המינים. נכון להיום, פרקטיקה של אפליה מתקנת באה להתמודד עם תפיסות מפלות כלפי קבוצות חלשות באוכלוסייה, בכללן נשים. לא מדובר בקידום של מועמדת לא ראויה על חשבון מועמד ראוי - זוהי לא מהותו של חוק אפליה מתקנת. בלי החוק הזה, מצבנו היה גרוע אף יותר.
    3. בחרת לפתוח את כל הטענות הפמיניסטית ברשומה הזו באמרה "אני לא מגדירה את עצמי כפמיניסטית." אני יודעת למה נשים רבות עושות זאת. הסטיגמה שדבקה בפמיניזם היא לא מחמיאה בכלל ואנשים רבים נרתעים מכל הקשור לפמיניזם בשל כך. אך הסטיגמה הזו נובעת מפחד חברתי מפני נשים שיש להן כוח לדבר, לומר, לעשות. כתבת שאת מייצגת את קולך בלבד, אך אין בזה שום סתירה - פמיניסטיות רבות רואות בכוח הקול היחיד כוח גדול. אסור להיכנע לסטיגמות חשוכות על פמיניזם ולסייג את דברינו. כדאי לשים את זה בצד, ופשוט לדבר בראש חוצות.

    השבמחק
  6. היי רוני.
    שמחתי לקרוא את תגובתך, ואנסה לענות על הערותייך.
    1. אני מגנה את השאיפה, לא את הבחורה כמובן, אם אני מחבבת אותה אני ממשיכה לעשות זאת גם כשעולם המושגים והשאיפות שלנו שונה. השאיפה מגונה בעיניי כי היא בלתי אפשרית להתמדה, וכן נראית לי ריקה מתוכן אמיתי.
    2. אני עדיין חושבת שאם נשים יתפסו מקומות של גברים שמתאימים יותר, ולהפך, משהו פה לא בסדר באפלייה המתקנת. אנחנו רואים יותר ויותר נשים בתפקידים ציבוריים ואני חושבת שזה נפלא. בזמנו הצבעתי לליבני כי חשבתי שהיא תעשה עבודה טובה יותר מהשאר, וכן, אני מודה. קסם לי שתעמוד אשה בממשלה, אשה שמתאימה וכשירה לתפקיד הזה, ויותר מהכל נקיית כפיים.
    3. אני באמת מאמינה שכל מקרה לגופו, ועצם ההגדרה "פמיניסטית" מצפה ממני לתמימות דעים בקשר לנושאים רבים שאני לא תמימת דעים בהם, למעשה אני לא תמיד יודעת מה הרגשתי לגביהם, וההגדרה הזו שוללת את החופש שלי לבחור מה חשוב ומה פחות.

    ההערות שלך מעניינות, בכל מקרה.
    תודה רבה
    קרן.

    השבמחק
  7. היי,
    רק הערה נוספת לגבי הפמיניזם - מהות הפמיניזם הוא אי-ציפייה לתמימות דעים. לאפשר מחלוקת, לאפשר הרבה מאוד דעות, לאפשר אי הסכמה עם נראטיב אחד. אם אי פעם חשת צורך "ליישר קו", עזבי אותך. הכוח הוא לעזוב את הנראטיב המרכזי ועדיין להישאר פמיניסטית. אני עושה את זה כל הזמן, חבל לוותר על ההגדרה הזו, בעיניי.

    חגים שמחים וכו,
    רוני

    השבמחק
  8. קרן,
    את כותבת כל כך טוב, חד,מדויק, שנון ונותן את התחושה של ממש להרגיש את הדברים כפי שאת חווה אותם, או לפחות הכי קרוב שאפשר. וזה מקסים.
    אוהבת מאד, גם את הכתיבה, גם את הצילומים וגם את האידיאולוגיה.
    תמשיכי :)

    השבמחק
  9. אני אומנם מחשיב את עצמי כגבר המאמין בשויון ואולי אפילו פמיניסט על פי הגדרות מסויימות אבל לא אכנס לדיון הזה, רק רציתי להגיד שבחורות ששלמות עם עצמן, ויודעות לאכול, ונהנות מהאוכל בלי תחושות אשם מדליקות אותי לאללה (:

    השבמחק
  10. לא קראתי את התגובות, אבל קראתי את הפוסטים האחרונים שלך ואהבתי מאוד את הכתיבה האינטיליגנטית והרהוטה. אהבתי במיוחד את הפוסט הזה כי הזדהיתי, גם אני כזו. יש לך קול מעניין ואמשיך לעקוב. הפתיע אותי שאת האשה מאחורי משפט מדכא בכל יום, זה עמוד מבריק

    השבמחק
  11. כלומר הפתיע אותי שלא ידעתי, לא היה לי מושג מי עומד מאחורי העמוד, ואנחנו הרי חברות בפייסבוק ובטוויטר, איזו הפתעה נעימה

    השבמחק