יום שבת, 15 בדצמבר 2012

כך נולד רוצח/ על הסיפור הנורא של ראיין לאנזה



טעות בזיהוי או, מי יעצור את כדור השלג של האינטרנט


עמוד הפייסבוק של ראיין לאנזה
בשישי בלילה סערה אמריקה סביב סיפור הרצח בבית הספר היסודי בקונטיקט. רשתות הטלוויזיה והאינטרנט, בהן סי.אן.אן ופוקס, דיווחו שראיין לאנזה הוא הרוצח. כפי הנראה הרוצח נשא איתו את תעודת הזהות של אחיו, והמשטרה הסיקה בלי בדיקה נוספת כי אכן בו מדובר. מהרגע שהמידע בדבר זהותו של הרוצח הגיע לאינטרנט, אי אפשר היה לעצור אותו.

השם וחשבון הפייסבוק של ראיין לאנזה הופצו לכל עבר, וההמון הזועם החל לשלוח הצעות חברות והודעות לראיין עצמו ולחבריו ברשת החברתית. אנשים שיתפו את תמונת הפרופיל שלו ואף החליפו את התמונה שלהם לתמונה של "הרוצח". החגיגה הטרגדית הזו יכלה להמשיך אם ראיין לא היה מפרסם בעין הסערה שלושה סטטוסים שטוענים כי הוא לא הרוצח. "לכו לעזאזלC.N.N  , זה לא הייתי אני", הכחיש. "אני על האוטובוס בדרך הביתה. זה לא אני", כתב שנית. "זה לא אני. הייתי בעבודה כשזה קרה", טען בשורת הסטטוס השלישית באותה שעה.

אדם לאנזה, אחיו בן ה-20 של ראיין, שהוא הרוצח האמיתי כבר היה מת, אבל הרצח הנוסף לאותו יום כבר נעשה. כלי התקשורת האמריקאים התמהמהו עם פרסום הסטטוסים של ראיין לאנזה. בישראל, אתרי האינטרנט עידכנו רק תוך שעות ארוכות שזה אכן אדם לאנזה, אחיו של ראיין. מי שניזון באירועי שישי רק מהטלוויזיה ומאתרי האינטרנט של התקשורת הממוסדת לא יכל לקבל את התמונה כולה, וכדור השלג המשיך להתגלגל, מכתיר באינטרנט את ראיין לאנזה כרוצח הילדים בקונטיקט.

היתה זו תעודת הזהות של אחיו שגרמה לטעות בזיהוי, אבל זו יכלה להיות תעודת הזהות של כל אחד, ואם תזיזו את האירוע כמה וכמה קילומטרים ואוקיינוסים לכיווננו, זו יכלה להיות תעודת הזהות של כל אחד מאיתנו. המשטרה מוסרת מידע שגוי, דיווחים שגויים באמצעי התקשורת מופצים תוך דקות באינטרנט ובום. רוצח נולד.
ראיין לאנזה הוא קורבן נוסף של הרצח של אחיו, אבל הוא גם קורבן של אוטוסטראדת המידע, ג'ונג'ל מהיר וחסר אתיקה עיתונאית, או חובות מכל סוג שהוא, ובו, הרוצחים הם אנחנו. לצד השיתוף והעדכון המהיר של אירועים חשובים אנחנו נתקלים גם במקרים כאלה; המידע דוהר ואי אפשר לעצור אותו. המשטרה, להבא, צריכה לפרסם שמות רק אחרי חקירה ממצה, ולא להפיץ שם של רוצח כמידע ראשוני שטרם נבדק.

את השם של אדם לאנזה ייקח עוד כמה ימים להטמיע בראשינו כמי שבאמת ביצע את הרצח. מאות אלפי האיזכורים מהשעות הראשונות יישארו ברשת לנצח, עם השם של ראיין, והוא, שלא עשה דבר, ימשיך לחיות תחת הטרגדיה שקברה אותו.






2 תגובות:

  1. קייס סטרדי "נחמד" ומעניין בתחום שיש בו עוד הרבה דוגמאות - את מוזמנת לקרוא כשכתבתי בזמנו על "עוגות (מידע)" - ויאללה חיפאים כבוד :)
    http://cafe.mouse.co.il/post/2590954/

    השבמחק
  2. כתוב מעולה וזורם, וגם הדיעה נכונה, כל אחד מאיתנו צריך לבדוק פעמיים מידע לפני שהוא מפיץ דברים הלאה, אבל בטח שהמשטרה צריכה להיות הרבה יותר מאופקת בעניינים כאלה.

    השבמחק